Puhtia pimeisiin päiviin!?

*sisältää kumppanuusmarkkinointia

Tämä kaamosaika ottaa monille koville, myös itselle. Tuntuu, että väsyttää enemmän eikä samalla tavalla touhua asioita kuin aurinkoisempaan vuodenaikaan. Varmaan tuttua monelle? Ennen kuin luet pidemmälle, niin löysääthän nutturaa, jos se sattuu olemaan kireällä nimittäin tämä ei ole mikään Terveysopin aapinen, vaan ajatuksia herättelevä ja uusia ideoita mahdollisesti päähäsi tuova blogipostaus 😉

Kunnon vitamiini -kokteili pöytään!

Olen itse laiminlyönyt vitamiinien käyttöä aiemmin tai olen ottanut niitä väärään vuorokauden aikaan, liian vähän, liian harvoin, you name it! Maaliskuussa osallistuin Salossa pidetyille Naisex-messuille, jossa oli luento hyvinvoinnnista, suolistosta ja vitamiineista. Innostuin, mutta siellä kuullut asiat jäivät vasta kytemisasteelle. Keväällä sitten päätin pistää oikein tuulemaan: halusin tietää, mitä vitamiineja ja miten paljon tarvitsisin tukemaan omaa hyvinvoitiani ja bongasin Ruoholahden sanomista mainoksen Oloni-klinikasta.

Varasin alkukartoituksen klinikalle, joka on sama Oloni -klinikka Ruoholahdessa, josta olen aiemminkin blogissani kertonut käydessäni Galielo-vibraatiohoidossa (kuulostaa sitten härskimmältä kuin mitä se on 🙂

Alkukartoituksessa käydään läpi kaikki mahdolliset perussairaudet sekä oma hyvinvointi, etenkin vatsan alueen toiminta ja kokonaishyvinvointi. Kartoituksessa kysytään, että riittääkö energia päivän askareisiin ja jos ei riitä, missä vika jne. Itse sairastan Colitis Ulcerosaa, haavaista paksusuolentulehdusta, jonka vuokis on todella tärkeää mitata vitamiiniarvot säännöllisesti jotta nähdään, imeytyvätkö ne eli ns. vuotaako suoli vitamiinit ”pellolle”. Colitis Ulcerosa on krooninen sairaus, joka ei lääketieteen mukaan koskaan voi parantua. Vaihtoehtolääketieteellä on asiasta oma näkemyksensä josta mahdollisesti tulen kirjoittamaan enemmän myöhemmin. Itse Colitis Ulcerosasta aion kirjoittaa myös oman postauksen, mutta nyt keskitytään niihin vitamiineihin 🙂

Mikroimeytyvät vitamiinit

Oma vitamiinikokteil
Meikäläisen päivittäinen vitamiinikokteili: B12-, K-2-, D-, omega-, magnesium & B6 -vitamiinit.

Klinikalla kuulin mikroimeytyvistä vitamiineista ensimmäistä kertaa. Ne ovat sellaisia, jotka laitetaan kielen alle ja ne imeytyvät suun limakalvoilta verenkiertoon kulkematta ensin ohutsuolen kautta kuten nieltävät tabletit.

Vitamiinien imeytyminen suun limakalvoilta on kuulemma paljon tehokkaampaa kuin se, että vitamiini nieltäisiin kurkusta alas ja se imeytyisi ohutsuolen kautta. Päätin testata asian ja otattaa vitamiiniarvot ennen ja jälkeen D- ja B12 -vitamiinien käytön (mikroimeytyvien vitamiinien merkki on SuperiorSource ja niitä saa edullisimmin iHerb.com:sta tilattua).

Tässä vielä Ruohonjuuren sivuilta bongattua tietoa mikroimeytyvistä vitamiineista, käykää lukemassa jos kiinnostuitte enemmänkin 🙂

Tulokset

Huhtikuussa 2020 aloitin käyttämään D-vitamiinia mikroimeytyvänä ja B12-vitamiinia suuhun imeytyvänä tablettina, joka ei ollut mikroimeytyvä. Otatin laboratoriossa arvot huhtikuussa ja marraskuussa 2020 nähdäkseni, tapahtuuko vitamiiniarvoissa muutosta.

Laboratoriotuloksista ilmenee, että D-vitamiinin arvot nousivat huimasti, mutta B12 -vitamiinin oli jopa hieman laskenut. Marraskuussa tulosten saamisen jälkeen vaihdoin myös B12-vitamiinin mikroimeytyvään versioon ja otin käyttööni myös SuperiorSourcen K2-vitamiinin ja jätin kokonaan pois kalkkitablettien syömisen. Oloni klinikalla kerrottiin, ettei kalkkitabletteja ole tarpeen syödä sellaista määrää, jos ollenkaan, mitä meillä suositellaan, että liika kalkki elimistössä ei suinkaan auta sitä vaan sen sijaan voi aiheuttaa jopa verisuonitukoksia!

Kalkkitablettien sijaan kannattaisi ottaa K2 -vitamiinia, joka auttaa ruuasta saatavaa kalkkia imeytymään. Korostan vielä, että itse uskon klinikalla saatuun tietoon, joka on peräisin aihetta vuosikymmeniä tutkineilta eikä heillä ole mitään yhteyttä lääkefirmoihin, kuten taas lääkäreillä saattaa olla. Raha pyörittää maailmaa ja siinä isoilla lääkefirmoilla on iso rooli: varmasti paljon vähemmälläkin määrällä pillereitä pärjättäisiin tai voitaisiin jopa olla kokonaan ilman reseptilääkkeitä. Mahdollisille tiukkapipoille lukijoille jotka jostain kumman syystä tätä vielä lukevat, niin en missään nimessä tarkoita sitä, että kaikkien olisi nyt samantien lakattava syömästä reseptilääkkeitä jne.

On ihan jokaisen oma asia, mitä uskoo tai mitä vitamiineja ottaa, mutta itse jätin kalkin pois ja aloin ottamaan K2-vitamiinia. Jos nämä vitamiiniasiat yhtään kiinnostavat, suosittelen käymään Oloni-klinikalla Turussa tai Helsingin Ruoholahdessa keskustelemassa aiheesta lisää, ihan maksutta saat varmasti vitamiiniostoksilla asiantuntevaa asiakaspalvelua.

Käytössä olevat vitamiinit

Tällä hetkellä käytössäni on siis B12-, D- ja K2 -vitamiinit mikroimeytyvinä sekä omega 6-9-12 -valmiste, ja olen kyllä tuntenut että ajatukset pysyvät paremmin koossa kun käyttää omega-valmisteita. Aivoista pitää pitää huoli etteivät ne rappeudu ja omega toimii siinä itsellä erinomaisesti. Omega pitää vaan muistaa ottaa aina iltaisin, juurikin siellä Naisex-messuilla Salossa kuulemani tohtorin luennon mukaan, jotta vatsassa on ruokaa joka auttaa omegan imeytymisessä. Muutoin lähtökohtaisesti vitamiinit kannattaa ottaa aamuisin, mutta jos käyttää reseptilääkkeitä, kuten itse käytän, niin tunnin väli niiden ja vitamiinien välillä kannattaa kuulemani mukaan pitää, jotta ne imeytyvät kunnolla.

Luonnossa mieli piristyy ja akut latautuvat. Siihen ei pelkät vitamiinit pysty, ulkoilu on pop!

Kannattaisiko kyseenalaistaa?

Suomessa nojataan liikaa yleisiin ravinto- ja vitamiinisuosituksiin. Itse mieluummin otan vitamiineja liikaa kuin liian vähän. Oloni -klinikalta sanottiin, että esimerkiksi D-vitamiinin saantisuositukset Suomessa ovat aivan liian alhaiset. Terveyskirjasto.fi sivusto kirjoittaa, että ”00 mikrog on aikuisten turvallisen päiväannoksen yläraja. Uusimpien tietojen perusteella tätäkin suurempi annos (125 mikrog) on turvallinen ja joskus tarpeen.” Klinikalla kerrottiin, että tuon määrän voi helposti ylittää eikä siltikään saa liikaa D-vitamiinia. Se, miten vitamiinit imeytyvät, on tietenkin yksilöllistä ja jotta jokainen saisi juuri sitä omaa terveyttä tukevia neuvoja ja vinkkejä, kannattaa käydä itse valitsemassaan paikassa hakemassa lisätietoa aiheesta.

Erikoista mielestäni on, että me ihmiset usein kyseenalaistamme saamaamme tietoa, mutta miksemme kyseenalaistaisi myös sitä kaikkein tärkeintä tietoa, eli omaan terveyteemme liittyvää? Olen itse monen vaihtoehtoisen lääketieteen muodon kannalla, sillä ne hoitavat sitä syytä, miksi ihminen on kipeä, peruslääketiede (kuten myös omassa tapauksessani) hoitaa vain oiretta, jolloin tulehdustila (itsellä suolistossa) on koko ajan päällä. Minulla onkin harkinnassa kokeilla erilaisia vaihtoehtoisia hoitomuotoja myös omaan sairauteeni ja tulen niistä myös täällä kertomaan, jos ja kun niitä päätän kokeilla. Korostan vielä, että yllä olevat ovat omia mielipiteitäni, joita saa ja pitää ilman muuta myös kyseenalaistaa, jokainen valitsee sen oman polkunsa 🙂

Lupaan raportoida, jos ja kun vitamiiniarvoissani tapahtuu jälleen nousua siirryttyäni entistä enemmän mikroimeytyvien vitamiinien pariin 🙂 Energiapitoista loppuviikkoa kaikille kaamoksesta huolimatta!

P.S. Koodilla SALITAR100 saat ilmaisen kokeilun ja samalla ensimmäisen perehdytyskerran (yhteensä kolme perehdytyskertaa) Oloni-klinikalle Galileoon!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *